Voluntaris compromesos pel medi ambient

Arrel de la web > Projectes > Custòdia del territori > Fundación Biodiversidad > Custòdia del Territori en llocs estratègics de la Marjal d’Almenara > AE-Agró i FUNDEM, units per la Marjal d’Almenara

Custòdia del Territori

AE-Agró i FUNDEM, units per la Marjal d’Almenara

Agraïm a Enrique Montoliu la seua aposta per la gestió ecologista del territori

dimecres 8 de maig de 2019, per  AE-Agró

En març de 2013, Acció Ecologista-Agró i la Fundació Enrique Montoliu (FUNDEM) vam signar un acord de col·laboració a la Marjal d’Almenara. Gràcies a esta entesa, AE-Agró gestiona una finca propietat de FUNDEM a La Llosa (La Plana Baixa, Castelló). La finca té més de 70 fanecades i es troba just al costat de l’Ullal de Quartons, un lloc estratègic de la marjal i que pertany a la nostra entitat. Després de cinc anys, la finca de FUNDEM ha esdevingut també en un lloc estratègic d’este aiguamoll Ramsar, tal com vam explicar el passat diumenge, 5 de maig, en la visita guiada que vam organitzar conjuntament.

La cita del passat diumenge va reunir a una trentena de persones a la Marjal d’Almenara. Per a la majoria d’ells era la seua primera visita a este aiguamoll Ramsar i van quedar bocabadats amb els tresors naturals d’esta zona humida litoral. L’activitat va arrancar als Estanys d’Almenara, des d’on vam passejar fins a l’Ullal de Quartons. A continuació l’itinerari de l’excursió, guiada pel nostre company Enric Amer, va endinsar al grup pel cor de la finca de FUNDEM.

Després de recórrer la finca vam tornar a l’Ullal de Quartons, on vam visitar el seu búnquer de la Guerra Civil. També vam pujar al turó que hi ha just al seu costat i que destaca per la seua vegetació de màquia forestal mediterrània. Les vistes des de dalt del turó, espectaculars. Al nord, la Serra d’Espadà i tota la marjaleria de La Llosa, Xilxes i Moncofa amb els quadros d’arròs ja inundats. Al sud, els Estanys d’Almenara i la marjaleria de Benavites, Quartell, Faura i Sagunt amb els melonars ja plantats. A l’est, la mar Mediterrània. I a l’oest, la Vall de Segó amb la Font de Quart i la Font Redona.

Esta era la primera vegada que completàvem amb una visita guiada tot el circuit de l’Ullal de Quartons i la finca de FUNDEM. I ho vam aprofitar per a inaugurar el cartell explicatiu del projecte de custòdia del territori que ens ha unit a ambdues entitats en este màgic racó de la Marjal d’Almenara. Després de cinc anys de treball i gestió conjunta, els resultats han sigut magnífics i la biodiversitat de la finca s’ha multiplicat exponencialment.

La visita guiada va continuar després pels Estanys d’Almenara, on vam descobrir l’Ullal de Cavanilles, l’Hort de les Tortugues i les meravelloses vistes que ens regala el mirador de Venus. A més a més, vam parlar del cicle de l’aigua a la marjal i de les intervencions humanes (positives) que, al llarg de la història, han permés compatibilitzar l’aprofitament responsable de la marjal amb la conservació dels seus valors naturals.

Des d’AE-Agró volem agrair a FUNDEM la seua confiança i la seua aposta per la gestió ecologista del territori. La unió entre ambdues entitats ha permés sinergies realment interessants en benefici de la natura. I, com li vam dir a Enrique Montoliu durant la visita, estaríem encantats a ampliar esta enriquidora experiència a més terrenys de la Marjal d’Almenara, un aiguamoll Ramsar on la nostra associació ja gestiona més de 720 fanecades d’alt valor mediambiental.

ENTRA EN ACCIÓ AMB AE-AGRÓ

Veure en línia : La Marjal d’Almenara, de la desaparició a l’excel·lència mediambiental

Un missatge, un comentari?

Fòrum per subscripció

Per participar al fòrum, us heu de registrar prèviament. Si ja n’esteu, escriviu a continuació l’identifcador que us ha estat proporcionat. Si encara no ho heu fet, heu d’ inscriure’s.